Hello!
English Classes

Standardy Ochrony Małoletnich

Działając na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością ma tle seksualnym i ochronie małoletnich (tekst jedn. Dz. U. 2023, poz. 1304) wprowadza się "Standardy ochrony małoletnich w Hello English Classes Aleksandra Gucwa-Opiłka".

§1. Postanowienia ogólne

  1. Niniejsze "Standardy ochrony małoletnich" (zwane dalej "Standardami") określają zasady i procedury postępowania zapewniające bezpieczne relacje pomiędzy Małoletnimi a personelem Hello English Classes Aleksandra Gucwa-Opiłka oraz zasady postępowania w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia krzywdzenia Małoletniego.
  2. Standardy ochrony małoletnich obowiązują wszystkich pracowników Szkoły i osoby współpracujące ze Szkołą i zawierają wytyczne dotyczące postępowania w przypadku zagrożenia bezpieczeństwa i dobra dzieci.
  3. Ilekroć w niniejszych "Standardach ochrony małoletnich" jest mowa o:
    1. Pracodawca — Hello English Classes Aleksandra Gucwa-Opiłka prowadzącą działalność gospodarczą pod adresem 45-401 Opole, ul. Chocimska 5/21, NIP: 7561826215 (dalej jako "Hello English Classes" lub "Szkoła");
    2. Małoletni — każdy, kto nie ukończył 18. roku życia;
    3. Opiekun prawny — osoba sprawująca opiekę nad Małoletnim na podstawie obowiązku ustawowego, w tym rodzic lub inny przedstawiciel ustawowy;
    4. Opiekun faktyczny — osoba sprawująca faktyczną opiekę nad Małoletnim, pomimo braku obowiązku ustawowego;
    5. Pracownik/Lektor — osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w Hello English Classes, w tym również stażysta, praktykant czy też wolontariusz;
    6. Krajowy Rejestr Karny — Krajowy Rejestr Karny, o którym mowa w ustawie z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. 2023, poz. 1068 ze zm.);
    7. Niebieska Karta — procedura "Niebieskiej Karty", o której mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (tekst jedn. Dz. U. 2024, poz. 424).
  4. Za wdrożenie, realizację i nadzór nad wykonywaniem Standardów odpowiada Aleksandra Gucwa-Opiłka (dalej jako "Osoba odpowiedzialna").
  5. Każdy Lektor ma obowiązek zapoznania się ze standardami. Potwierdzeniem zapoznania się ze standardami przez członka personelu jest złożenie przez niego oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do Standardów. Oświadczenia zostają włączone do akt osobowych pracownika, a w przypadku ich braku — dołączone do umowy cywilnoprawnej.

§2. Bezpieczne relacje pomiędzy małoletnim a personelem

1. Procedura weryfikacji personelu — rekrutacja

  1. Szkoła, przed dopuszczeniem Lektora do wykonywania obowiązków zawodowych, a w przypadku zatrudnienia w ramach stosunku pracy, przed jego nawiązaniem uzyskuje informacje z Krajowego Rejestru Karnego.
  2. Szkoła uzyskuje informacje zamieszczone w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym (RSTPS) z dostępem ograniczonym o każdej zatrudnianej osobie, niezależnie od podstawy zatrudnienia.

2. Relacje pomiędzy personelem a Małoletnim

  1. Hello English Classes ma na celu wspomagać uczniów w procesie nauki języka angielskiego z zachowaniem dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Członkowie personelu placówki traktują Małoletniego z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez Personel Szkoły wobec Małoletnich jest troska o bezpieczeństwo, rozwój i komfort Małoletniego. Podejście Szkoły do edukacji opiera się na wartościach takich jak zaufanie, szacunek oraz dbałość o indywidualne potrzeby każdego dziecka. Wierzymy, że w takim środowisku Małoletni mogą w pełni rozwijać swoje umiejętności językowe, z entuzjazmem podchodzić do nauki i czerpać z niej radość. Dobro i bezpieczeństwo dzieci w Hello English Classes są priorytetem wszelkich działań podejmowanych przez pracowników.
  2. Komunikacja pomiędzy Lektorami a Małoletnimi służy budowaniu bezpiecznych i pozytywnych relacji. Naszej komunikacji towarzyszy szacunek, cierpliwość oraz wyrozumiałość.
  3. Lektorzy Szkoły traktują wszystkich uczniów na równi, bez względu na ich wygląd, pochodzenie, przynależność religijną oraz inne cechy.
  4. Szkoła przykłada szczególną wagę do zapewnienia Małoletnim z niepełnosprawnością oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, poczucia bezpieczeństwa oraz realizacji ich wszelkich potrzeb.
  5. W kontaktach z dzieckiem Lektor zobowiązany jest używać języka adekwatnego do wieku Małoletniego. Komunikacja powinna być pozbawiona wrogich, wulgarnych, agresywnych, złośliwie ironicznych.
  6. Lektor może kontaktować się z uczniem oraz jego rodzicami poza Szkołą (np. poprzez komunikator internetowy, dziennik elektroniczny, telefonicznie). Kontakty powinny ograniczać się do tematów i spraw edukacyjno-wychowawczych.

3. Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi

  1. Małoletni mają prawo do przebywania i funkcjonowania w bezpiecznych dla nich warunkach. W związku tym Pracownicy Szkoły dokładają wszelkich starań w tym zakresie.
  2. Podstawową zasadą relacji między małoletnimi jest działanie z szacunkiem, uwzględniające godności i potrzeby wszystkich małoletnich.
  3. Zachowanie i postępowanie małoletnich wobec ich rówieśników nie może naruszać ich poczucia godności czy wartości osobistej. Małoletni są zobowiązani do respektowania praw i wolności swoich kolegów i koleżanek, wynikających ze społecznie przyjętych norm i wartości, takich jak: prawo do własnego zdania, prawo do poszukiwań i popełniania błędów, prawo do własnych poglądów, wyglądu i zachowania.
  4. Niedopuszczalne są zachowania agresywne, w tym takie, które mają intencję wyrządzenia komuś przykrości lub krzywdy.

§3. Katalog zachowań niedozwolonych w kontakcie z małoletnim

Zakazane jest w szczególności:

  1. Stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie, w tym stosowanie kar fizycznych, wykorzystywanie relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
  2. Wszelkie zachowania mogące budzić lęk, upokorzenie lub poczucie wstydu Małoletniego;
  3. Dyskryminowanie Małoletniego z jakichkolwiek przyczyn, w tym ze względu na wiek lub stopień rozwoju;
  4. Utrwalanie, rozpowszechnianie i jakiekolwiek wykorzystywanie wizerunku Małoletniego bez uprzedniej pisemnej zgody jego przedstawiciela ustawowego.

§4. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych

  1. Podczas zajęć edukacyjnych Małoletni mogą korzystać z telefonu komórkowego oraz innych urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu wyłącznie do celów edukacyjnych tj. realizacji gier i zabaw interaktywnych, oraz pod nadzorem Lektora prowadzącego zajęcia;
  2. W przypadku dostępu do Internetu realizowanego pod nadzorem pracownika Szkoły ma on obowiązek informowania Małoletnich o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu;
  3. Najważniejsze zasady bezpiecznego korzystania z Internetu to:
    1. Nie ufaj bezwarunkowo osobom poznanym w sieci.
    2. Unikaj udostępniania zbyt wielu informacji osobistych na publicznych profilach lub w komunikacji z innymi, szczególnie z osobami nieznajomymi.
    3. Pamiętaj o wpływie treści online na Twoje samopoczucie. Unikaj negatywnych sytuacji i unikaj cyberprzemocy.
    4. Chroń swoją prywatność.
    5. Szanuj innych w sieci.
    6. Korzystaj z Internetu z umiarem.

§5. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

  1. W sytuacji uzyskania przez Lektora Szkoły informacji o krzywdzeniu Małoletniego bądź w przypadku podejrzewania, że dziecko jest krzywdzone, Lektor Szkoły ma obowiązek niezwłocznego przekazania uzyskanej informacji Osobie odpowiedzialnej, sporządzając służbową notatkę. Informację należy przekazać w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poufność danych oraz zabezpieczyć je przed dostępem osób nieuprawnionych.
  2. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 1, Osoba odpowiedzialna dokonuje weryfikacji uzyskanych informacji w szczególności poprzez:
    1. Rozmowę z Lektorem;
    2. Rozmowę z Małoletnim — w miarę możliwości oraz z uwzględnieniem wieku i stopnia rozwoju Małoletniego;
    3. Rozmowę z rodzicami, przedstawicielami ustawowymi lub opiekunami.
  3. Po dokonanej weryfikacji Osoba odpowiedzialna podejmuje decyzję o ewentualnym zainicjowaniu postępowania (postępowań) formalnoprawnego, w szczególności złożenia zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa lub zawiadomienia właściwego sądu opiekuńczego.
  4. Dokumentacja dotycząca ujawnionych lub zgłoszonych incydentów i zdarzeń zagrażających dobru Małoletniego przechowywana jest do czasu zakończenia sprawy. Dokumentację należy chronić przed dostępem osób nieuprawnionych. Po upływie okresu przechowywania dokumentacja jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację osób, których dotyczy.
  5. W przypadku podejrzenia, że osobą odpowiedzialną za wyrządzenie krzywdy Małoletniemu jest Pracownik, Szkoła niezwłocznie, niezależnie od pozostałych czynności podejmowanych w celu wyjaśnienia okoliczności sprawy, niezwłocznie odsuwa Pracownika od procesu świadczenia usług edukacyjnych Małoletniemu i zapewnia, by Pracownik nie miał pozostawał w kontakcie z Małoletnim do czasu wyjaśnienia sprawy. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym Osoba odpowiedzialna wszczyna wewnętrzne postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia podstaw i zakresu ewentualnej odpowiedzialności Pracownika oraz podjęcia dalszych działań prawnych wobec Pracownika, niezależnie od czynności podejmowanych w celu ochrony Małoletniego.
  6. Podejmując czynności, o których mowa w niniejszej sekcji, Osoba odpowiedzialna zobowiązana jest zapewnić, by postępowanie sprawdzające prowadzone było w sposób nienaruszający prawnie chronionych dóbr Małoletniego oraz innych osób, w tym w szczególności z zachowaniem bezpieczeństwa i poufności danych, a także zadbać, by dokonywane czynności w żaden sposób nie naruszały dobrostanu psychicznego Małoletniego.

§6. Zasady postępowania i osoby odpowiedzialne za inicjowanie postępowań prawnych

  1. W przypadku podejrzenia, że okoliczności stwierdzone w trybie określonym w §5 mogą stanowić przestępstwo na szkodę Małoletniego, Osoba odpowiedzialna zawiadamia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa właściwą jednostkę organizacyjną policji lub prokuratury.
  2. W przypadku podejrzenia, że dobro Małoletniego może być zagrożone, Osoba zawiadamia o takiej okoliczności sąd opiekuńczy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania Małoletniego.
  3. Osoba odpowiedzialna jest odpowiedzialna za wszczęcie procedury Niebieskiej Karty.

§7. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy

  1. W przypadku ujawnienia krzywdzenia Małoletniego Osoba odpowiedzialna podejmuje działania w celu ustalenia planu wsparcia Małoletniego wraz z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel dopuszcza się krzywdzenia.
  2. Ustalając plan wsparcia, Osoba odpowiedzialna powinna uwzględniać przede wszystkim dobro Małoletniego oraz uwzględniać jego wolę.
  3. Przy ustalaniu planu wsparcia Małoletniego Osoba odpowiedzialna może, w miarę możliwości, zasięgać opinii ekspertów, w tym psychiatry, psychologa lub radcy prawnego, lub adwokata.

§8. Zasady ochrony wizerunku małoletniego

  1. Szkoła uznaje prawo dziecka do prywatności oraz zapewnia ochronę jego dóbr osobistych.
  2. Wizerunek Małoletniego podlega ochronie.
  3. Upublicznienie wizerunku Małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego.
  4. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie, zgoda przedstawiciela ustawowego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§9. Aktualizacji Standardów

  1. Standardy są weryfikowane co najmniej raz do roku i w razie konieczności aktualizowane.
  2. Za aktualizacje Standardów odpowiedzialna jest Aleksandra Gucwa-Opiłka.
  3. Personel, Małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi do Standardów do Szkoły.
  4. Szkoła monitoruje realizację Standardów, reaguje na ich naruszenie oraz koordynuje zmiany w Standardach, prowadząc równocześnie rejestr zgłoszeń i proponowanych zmian.
  5. Osoba odpowiedzialna może sprawdzić znajomość standardów wśród Pracowników oraz organizować szkolenia z zakresu standardów.

§10. Udostępnianie Standardów

  1. Standardy są publicznie dostępne na stronie internetowej englishclasses.opole.pl, gdzie każda osoba zainteresowana może się z nimi zapoznać.
  2. Lektorzy Szkoły informują rodziców i opiekunów Małoletnich o Standardach przed przystąpieniem Małoletnich do nauki.
  3. W razie wyraźnego życzenia rodziców lub opiekunów Standardy mogą zostać przesłane w formie wiadomości elektronicznej.
  4. Wraz z pełną wersją standardów ochrony małoletnich można uzyskać dostęp do wersji skróconej — przeznaczonej dla Małoletnich.

§11. Postanowienia końcowe

  1. Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
  2. Każdy Pracownik zobowiązany jest do zapoznania się ze Standardami i do ich stosowania.